نگاهی به فیلم دوئت| آشفته بازاری که مخاطب را پس میزند/ بازی در زمین جهانی شدن با المان مهاجرت
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۵۹۵۷۷۶
«دوئت» با قصهای خستهکننده، دنیای آشفتهای دارد که فیلمساز گمان میکند مخاطب میتواند آن را همانطور که خود فکر میکند، بفهمد. - اخبار فرهنگی -
خبرگزاری تسنیم- حمیدرضا صنیعی منش؛ فیلم «دوئت» معنای دقیق این جمله است: بالای سر قبری گریه میکنیم که مردهای در آن نیست.
غش در معامله با ساخت سریالهای شبکه نمایش خانگی/ سریالهایی که شبیه فیلمهای هندی و ترکی است+ فیلمفیلم یک دست و پا زدن پوچ و بیهوده برای به تصویر کشیدن یک داستان عاشقانه است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
شدتِ ضعف داستانپردازی و حتی انتخاب این گونه الویتها برای فیلمسازی به گونهای است که یک مخاطب معمولی هم در حیرت است که این همه دست و پا زدن برای چیست و نهایتاً به چه میخواهد برسد و چه چیزی میخواهد بگوید. گویی فیلمساز تصور کرده است که ما در ذهن او هستیم و میدانیم مثلاً در گذشته بین «سپیده» و «حامد» چه گذشته است. فیلم «دوئت» علاوه براینکه به لحاظ محتوا ضعیف است، پس از گذشت یکی دو سکانس از فیلم دچار روندی کند، ایستایی و کش آمدگی میشود که به بدنه اصلی فیلم از لحاظ جذابیت و کشش مخاطب لطمه میزند.
پوستر فیلم «دوئت»
فیلم در خلال برخی سکانسها تلاش داشت از یک سری المانها برای حرفهایش بهره ببرد. اما این المانها هم بسیار تکراری و کلیشهای است که جذابیت رمزگذاری فیلمساز و رمزگشایی مخاطب را از بیننده سلب میکند. صحنههای مربوط به این مسأله بسیار طولانی و حوصله سَربر است؛ در حالی که اصولاً استفاده از ریزهکاریهای المانها هرچه کوتاهتر و تلنگریتر باشند جذابتر خواهد بود. گویی ما داریم تأکید و پافشاری فیلمساز را در دیدن این سکانسها میبینیم که مخاطب را هر طوری هست متوجه حرف خود کند.
سکانسهایی مثل خانهای قدیمی که نیاز به تعمیرات اساسی دارد و سقف آن هم نم پس داده است که نمادی کلیشهای است از وضعیت یک زوج که برای ترمیم رابطه خود باید فکری کنند و گچ بریهای قدیمیرا دور بریزند و یا سکانسی که سپیده پس از خروج از کتابفروشی در ماشین کنار همسرش مسعود نشسته است قاب دوربین به صورت کلوز آپ سپیده را نشان میدهد تا نمادی باشد از جدایی روحی این زوج. این سکانسها و از جمله سکانس بسیار طولانی و کشدار دیدار مسعود و مینو برای اولین بار در آموزشگاه موسیقی از جمله سکانسهای نمادین و در عین حال بسیار طولانی فیلماند که نازکی و طروات نماد را سلب میکنند.
نمایی از فیلم «دوئت»
فیلم اگر با هوش و ذکاوت بیشتر طراحی میشد قابلیت آن را داشت که حتی آموزنده باشد. مثلاً اینکه انسان مراقب رفت و آمدهایش در دوران جوانی باشد تا گریبان زندگیاش را در آینده نگیرد و یا اینکه جز راست نباید گفت هر راست نشاید گفت.
در خلال همه این نکات، یک بحثی به طرز ملموسانهای به چشم میخورد. این فیلم و فیلمهایی از این دست که به نوعی تقابل بین افراد سنتی و مدرن را نشان میدهد، مواردی است که ریشه در نظریات نوسازی و یا گذر از جامعه سنتی دارد. ما به اختصار یکی از این نظریات را از نظر میگذرانیم.
نمایی از فیلم «دوئت»
«دانیل لرنر» نظریهپرداز آمریکایی که اساس نظریات خود را در کشورهای ایران، ترکیه، مصر، سوریه و لبنان میگذارد، برای مرحله گذار این جوامع از زندگی سنتی و روی آوردن به زندگی مدرن و جهانیسازی شده آمریکایی و غربی، نسخهای را میپیچد و معتقد است سه نوع تحرک باید در این جوامع اتفاق بیفتد تا آنها را از فلاکت و فقر فرهنگی زندگی سنتی و قدیمی نجات دهد. او اولین تحرک را مهاجرت میداند. چیزی که در عموم فیلمهای امروز سینمای ایران به چشم میخورد. یکی از نقشهای سردرگم و مبهوت معمولاً برای پیدا کردن خود حقیقی، به خارج از کشور سفر میکند یا برای یافتن معنای زندگی، برای فرار از گذشته و هزاران دلیل دیگر؛ ولی این مهاجرت به صورت عام و کلی در همه این نوع فیلمها بدون استثنا وجود دارد و موضوع آن مطرح است.
دانیل لرنر نظریهپرداز تئوری «مدرنیزاسیون»
جالب اینجا است که ما در تحقق صحبتهای آقای لرنر فیلم میسازیم، اما دوستان وی از جمله آقای «اورت راجرز» به نظریه «نوسازی» وی انتقاد میکند و میگوید: الگوی توسعه در کشورهای مختلف باید الگوی متناوب و منطبق با شرایط خاص هر کشور باشد. در هر حال با اینگونه فیلمها، فیلمسازی ایرانی هرچه بیشتر از هویت اصیل خود دور میشود و مخاطب خود را از دست میدهد. علت اصلی هم این است که همان پوچی و سردرگمی حاکم بر ذهن فیلمساز به فیلم منتقل شده است و اصولاً مخاطب از بهت و سردرگمیدر قصهگویی بیزار است، مانند حامد که بدون هیچ علت و دلیل مشخصی بارها در فیلم بیان میشود که چند سالی را در خارج از کشور گذرانده است.
لرنر در نظریات دیگری بیان میکند که مردم این کشورها باید نگرشها و ارزشهای خود را هرچه بیشتر به خصایص مردم اروپای غربی و آمریکای شمالی شبیه سازند، تا نوسازی اتفاق بیفتد. براساس این جمله ما چرا باید شاهد یک سری روابط غیرمتعارف در فیلم باشیم؟ مثل رابطه مسعود و مائده که دوست دوران دانشجوییاش بوده و حالا هر دو ازدواج کردهاند؟ این سردرگمیهای مکرر فیلم، اینجا خود را به رخ میکشد که مسعود در تمام فیلم به دنبال گذشته همسرش سپیده میگردد در حالیکه خودش گذشتهای نامعلوم و فراموش نشده با مائده، همکلاسی زمان دانشجوییاش دارد و حتی شاید خود را مقصر خودکشی مائده میداند و این داستان را برای مینو نقل میکند.
این سبک داستانکهای رها شده و بدون هدف، مثل یک روشن و خاموش شدن چراغهایی در ذهن مخاطب میماند که کم کم مخاطب با نور آنها سو میگیرد و هم راستا و آشنا میشود. رابطههایی که در واقعیت جامعه ایران نوعی پانهادن روی ارزشها و عرف محسوب میشود.
شاید «اورت راجرز» برای فرهنگ اصیل ایرانی ارزش بیشتری از خود فیلمسازان ما قائل باشد که در انتقاد به این گونه مدلها آنها را نوعی پارادایم که متغایر با ارزشهای حاکم بر جامعهاند میداند و بیان میکند که این پارادایم نوسازی به علت داشتن دیدگاه منفی نسبت به دین و فرهنگ دینی و همچنین جانبداریهای یک سویه غربی، خودمحور است و در پایان هم آن را رد میکند و مورد هجمه قرار میدهد.
«دوئت» به دلیل رنجی که از فرم و فیلمنامه میبرد، در نهایت حتی پیامی که در لایه زیرمتنی خود میتواند داشته باشد را منتقل نمیکند و در میدان بیمخاطب خود، بازنده میشود.
«آنجلینا جولی» نقش همسر کریستوفر والتس را در یک فیلم بازی میکند"کیت وینسلت" به پروژه سینمایی "جعلی" پیوستسینمای دفاع مقدس| «حمله به اچ3»، فیلمی که شهید ستاری دستور ساخت آن را داد/فیلمسازان ضدجنگ ما در زمین دشمن بازی میکنندانتهای پیام/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: فیلم شبکه نمایش خانگی سینمای ایران سینما فیلم شبکه نمایش خانگی سینمای ایران سینما سکانس ها فیلم ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۹۵۷۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حقابۀ لرستان فدای بازی سیاسی شد/ کشاورزان مهاجرت کردهاند
کامران ساروقی با اشاره به خسارت سیل ۱۳۹۸ در لرستان اظهار داشت: این سیل خسارت بسیار بالایی به ابنیه، راهها، اراضی کشاورزی و باغات این استان بهویژه در خرمآباد، کوهدشت، نورآباد، چگنی و پلدختر وارد کرد و اگر سد گاوشمار (معشوره) در لرستان ساخته میشد شاهد حجم ویرانگر سیل نبودیم، بنابراین اگر نمایندگان از احداث این سد دفاع میکردند خسارت ۱۰ هزار میلیارد تومانی به پلدختر در سیل ۱۳۹۸ تحمیل نمیشد.
رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی لرستان با اعلام اینکه "۱۶۰ میلیمتر بارندگی در فروردین سال ۱۳۹۸ در دلفان داشتیم و تمام بستر رودخانه، باغات و اراضی حاشیۀ رودخانه را از بین برد. "، افزود: مسئولان بعد از وقوع حوادث تازه به فکر چارهجویی میافتند و برنامهای بلندمدت برای جلوگیری از حوادثی مانند سیل وجود ندارد.
وی با بیان اینکه ۱۲ میلیارد مترمکعب آب در لرستان سالانه تولید میشود که این حجم عظیم از آب بهصورت رواناب از این استان خارج میشود، ابراز کرد: عدم اجرای درست روشهای آبخوانداری و آبخیزداری سبب بروز سیل در لرستان میشود.
ساروقی با توجه به قطع بیرویۀ درختان در لرستان یادآور شد: ساخت جادههای بدون مطالعه، تجاوز در حریم رودخانهها، تغییرات در محیطزیست و بودجۀ ناچیز منابع طبیعی بر تکرار سیل در این استان افزوده است.
او با گریزی به قانون توزیع عادلانۀ آب در ۵۲ ماده، خاطرنشان کرد: ما در لرستان با وجود این قانون از حجم عظیم استفاده از تولید آب غافل ماندهایم و کشاورزان لرستان بهدلیل عدم حق برداشت آبهای تولیدی به شهرهای دیگر مهاجرت کردهاند.
ساروقی با تذکّر اینکه حقابۀ لرستان فدای بازیهای سیاسی شده است، تصریح کرد: رودخانۀ کشکان با آبآورد ۶ میلیارد مترمکعب ظرفیت ساخت سد را دارد، اما جوانان با وجود اراضی کشاورزی به حاشیۀ شهرها کوچ کردهاند.
او بیان کرد: قانون توزیع عادلانۀ آب در لرستان اجرا نمیشود و از نمایندگان جدید درخواست میکنم از حقابۀ این استان در مجلس دفاع کنند.
رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی لرستان با طرح این پرسش که چرا باید برنج در جنوب کشور با آب این استان کشت شود، اما کشاورزان خودمان از آب محروم باشند، اعتراض کرد: کشاورزان لرستان چرا حق کاشت یونجه و ذرت علوفهای را ندارند؟!
ساروقی با اعلام اینکه مدیریت منابع آب لرستان با عملکرد ضعیف خود جفایی عظیم را در حق کشاورزان روا داشتهاست، توضیح داد: حدود ۴۰ سال است که حقابۀ این استان بهدلیل عدم مدیریت و کوتاهی نمایندگان ضایع شدهاست.
او با طرح این سؤال که چرا ساخت سد گاوشمار با دستور مستقیم رئیسجمهور هنوز اجرایی نشده است، از مسئولان خواست که درصد پیشرفت فیزیکی این سد را از زمان صدور این دستور اعلام کنند.
رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی لرستان خاطرنشان کرد: خلأ روشهای علمی و نوین در مدیریت روانابها، عدم اقدام بهموقع و اقدامات پیشگیرانه سبب میشود شاهد خسارت هرسالۀ بارندگی در این استان باشیم.
منبع:تسنیم
باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد